Fredag, bästa dagen i veckan.

Visst är det underbart med fredag! Hela långa helgen framför sig.

Idag blir det jobb och sen storstäd igen. Kvällen blir med familjemys, god mat och vin. Vilken mat har jag inte bestämt än men det lutar åt lax. Finns det någon trevlig läsare som har ett bra tips skulle jag bli glad.

I morgon kommer en vännina med barn från Norge, de ska bo hos i oss i 10 dagar, mysigt med storfamilj så länge.

Idag läser jag om Siv och Harriet, kokerskorna från Överturingen i Västernorrland, som hittade guld. Vilken härlig historia! Läs om det här.  Det kommer nog dyka upp en hel del "bärplockare" i de områdena nu.

Bjuder på ännu en musiklänk, jag gillar texten.


Ses snart igen!

Kommentarer
Postat av: Nettan

Vi ska också äta lax ikväll !
Köp färsk lax, skär den i portionsbitar.
Gör ett snitt i mitten av biten och lägg i tex skagenröra eller dyligt.
Stoppa in i ugnen 175 grader i 10 minuter - kolla tiden själv.

Supergott !

2008-04-04 @ 10:57:16
URL: http://hasselby.blogg.se
Postat av: BorisBorissa

Här får du ett annat tips:
Köp fryst laxfilé ( brukar säljas i förpackningar med fyra bitar, väl inplastade, var och en för sig). Ja, ja. Du vet vad jag menar. Du behöver också 2-3pkt mellan grädde, 1 fiskbuljong-tärning, 2-3tsk dijon senap och 1pkt frusen dill (35g). Koka upp mellangrädden med buljong tärningen, rör i dijon senap ( här får man pröva sig fram så att det inte bara smakar senap) och dillen (hela paketet med dill). Fram med en ugnsfast form. I med lax bitarna. Häll över såsen. In i ugnen, ca 175-200 grader (eller efter eget tycke och smak). Tiden beror lite på om laxen är tinad eller inte. Ca 30-40 minuter brukar vi låta den stå inne om vi använder oss av frysta laxfiléer. Detta kan serveras med potatis, ris, couscous eller vad man själv känner för.
Detta får bli mitt förslag på lax-middag. Lycka till.
Mvh, Boris.
Ps. Hoppas att jag inte krånglade till det för mycket.

2008-04-04 @ 16:55:58
Postat av: Storsan

Hahahah!! Hej Boris!
Men kommentaren var ju till dig Mamsen - skulle bara säga att jag också läste artikeln. Häftigt! Nästan så att jag - som fullständigt hatar att plocka bär - känner för att börja...
;o)
Ha en trevlig helg - och lycka till med laxen!

2008-04-04 @ 19:46:38
URL: http://storsan.blogg.se
Postat av: mamsen

Tack för era laxtips.. de är sparade och kommer användas vid ett annat tillfälle. Jag kan ge er gott laxtips också..
Bladspenat i botten på en ungsfast form, på med laxfilen, häll på grädde och riv över mycket parmesan och in i ugnen.. super gott. vi brukar severa med tagiatelle och en fräsch sallad.

2008-04-04 @ 20:00:18
URL: http://fyrtioung.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0